Lonely, but Noble Arpeggione Sonata
ymatsui4 | Tanashi, Tokyo Japan | 01/14/2001
(5 out of 5 stars)
"Among three works in this CD, the most characteristic is the performance of the arpeggione sonata D821 by Bylsma and Immerseel. This sonata has long been treated as a bravura showpiece by virtuoso cellists. Bylsma's approach is fundamentary different: He treats the sonata as a serious work, consistent with the period of composition (two String Quartets D804 and D811-The Death and Maiden). Using five-stringed small cello, he plays with highest sense of delicacy. As a result, the music is no more a merry bravura, but somewhat lonely and at the same time quite noble one. I like this approach. Others, the most popular 'Trout' Quintet and the least known Piano Trio fragment ('Notturno'), also share the high musical standard, too."
The sonorities of the FortePiano are a perfect match!
Sam Ostroff | Exeter, NH USA | 07/18/2000
(5 out of 5 stars)
"I agree with the Amazon editor above that the resonances of the modern piano do not do the 'Trout' justice. I cannot imagine that Schubert penned this work thinking of any instrument OTHER than the FortePiano, so ideal is the lightness of it's textures. I find myself swept away by the exuberance of Immerseel's playing. Matching that alone against all other versions of the 'Trout', modern piano or not, this one is the version to have. The brisk tempi are a treat! I hope you find this as rewarding a listening experience as I."
Otra obra maestra de L'Archibudelli
Leopoldo Parra Reynada | México City, D.F. Mexico | 09/07/2000
(5 out of 5 stars)
"Poco se puede decir del quinteto "la trucha" de Schubert; no por nada es una de las obras más populares para cuarteto de cuerdas y piano; sin embargo, en este disco encontramos un par de obras adicionales que bien valdrían por sí mismas el precio de este CD: el "Arpeggione" y el "Notturno" (este último popularizado por Nana Mouskoury en forma de una canción). La ejecución de L'Archibudelli resulta excepcional (baste con saber quienes forman este cuarteto de cuerdas: Vera Beths al violín, Jürgen Kussmaul en la viola, Anner Bylsma en el cello y Marji Danilow en el bajo, todos ellos reputados solistas); y como complemento sensacional, la participación de Jos van Immerseel tocando un piano construido a principios del siglo XIX, y cuidadosamente restaurado, que nos demuestra que estos instrumentos no eran tan inferiores como nos habían hecho creer. Por todo esto, seguramente no se arrepentirá de adquirir este disco, y muy probablemente se convierta en uno de sus favoritos (en lo personal, el "notturno" me conquistó por completo)."