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Live & Well in Japan
Benny Carter
Live & Well in Japan
Genres: Blues, Jazz, Pop, R&B
 
  •  Track Listings (4) - Disc #1


     
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CD Details

All Artists: Benny Carter
Title: Live & Well in Japan
Members Wishing: 0
Total Copies: 0
Label: Ojc
Release Date: 11/10/1993
Album Type: Live
Genres: Blues, Jazz, Pop, R&B
Styles: Regional Blues, East Coast Blues, Jump Blues, Swing Jazz
Number of Discs: 1
SwapaCD Credits: 1
UPCs: 025218673624, 090204093427

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CD Reviews

Live jazz, swing and blues!
Olukayode Balogun | Leeds, England | 07/07/2007
(5 out of 5 stars)

"Recorded live at Kosei Nenkin Hall in Tokyo, Japan in April 1977, this is yet another CD I bought for just the one track even though I had previously vowed I would never do it again. This time it was for "Tribute to Louis Armstrong" and it's another song I've had on cassette since my college days back in the 80s.



And again I struck it lucky as the rest of the album is very good. It's a truly beautiful mix of jazz, swing and blues. Carter plays alto saxophone and trumpet, Budd Johnson plays tenor and soprano saxophones, Cecil Payne plays baritone saxophone, Britt Woodman plays trombone, Cat Anderson and Joe Newman play trumpet, Nat Pierce is on the piano, Mundell Lowe on guitar, George Duvivier on bass and Harold Jones on the drums. I was particularly surprised to learn that the vocals on the third part of the tribute ("When You're Smiling") was in fact sung by trumpeter Cat Anderson. He sounds so much like Satch, I would've sworn it was the great man himself guest performing.



The entire album is only 42 mins or so long but I still feel it's great value for money. It has one of the best examples of audience enthusiasm and participation that I've heard on any live album. Great stuff.

"
Recomendo
John Lester | Vila Velha, Espírito Santo Brazil | 09/02/2007
(5 out of 5 stars)

"Pelo fato de ter sido uma pessoa absolutamente normal durante toda sua longa carreira, Carter não costuma ser muito festejado nos meios jazzísticos. Sem a ira dionisíaca de um Charles Mingus, sem a excentricidade esquizofrênica de um Thelonious Monk e sem o sorriso perigoso de Duke Ellington, Carter dificilmente é citado como um dos maiores músicos do jazz. É grande o engano ou flagrante a injustiça colocá-lo no segundo escalão.



Carter é, entre outras coisas, o melhor arranjador da transição entre as décadas de 1920 e 1930, época em que Heisenberg proclamava o princípio da incerteza na Física. Tendo aprendido o ofício da orquestração por conta própria, chegou a rivalizar e até mesmo superar alguns mestres da época, como Don Redman. Fugindo ao modelo de sucesso fácil oferecido pelo swing, estilo que assolava o EUA nesses tempos, Carter construiu uma obra genial com humildade, independência e sensibilidade. Sua obra somente pode ser comparada à montanhesca criação da dupla Ellington & Strayhorn. Ao contrário do trabalho de Ellington, essencialmente instrumental, as composições de Carter são extremamente `cantáveis', característica que comprova sua veia de grande solista.



Além do trabalho como arranjador e compositor, Carter era um exímio instrumentista, capaz de cantar, tocar piano, trombone, trompete e os saxofones soprano, alto e tenor. Embora excelente trompetista, foi com o sax alto que Carter se destaca como um dos mais importantes improvisadores do jazz: suave, doce e tranqüilo, nem mesmo a velocidade assustadora imposta por Charlie Parker foi capaz de ofuscar a beleza de seus solos. Sua sonoridade única influenciou vários mestres do saxofone, entre eles Sonny Rollins. Carter era o tipo de pessoa que, assim como o inigualável Lester Young, apesar de negro, nunca teve vergonha ou malícia em negar a profunda influência recebida de Frank Trumbauer, um excepcional saxofonista branco renegado no jazz por sua cor. Para Carter a beleza da música estava acima do racismo irracional.



Carter provou com seu trabalho que nem toda música doce e agradável é necessariamente música de elevador ou de consultório dentário. Sua obra comprova que a música pode ser inteligente e complexa sem ser necessariamente chata e inaudível. Ele sabia, mais e melhor que todos nós, que o sucesso obedece cegamente ao princípio da incerteza, principalmente When Lights Are Low. Mas o mestre, é claro, não se importava com isso.

"
No ! You can't !
Deleauvive | Paris XIV - FRANCE | 12/26/2006
(5 out of 5 stars)

"One can't do anything else but to be listening to the tracks of this record from start to finish. I've heard in a documentary that Louis Armstrong was the king of Jazz, well, our man Benny deserves this title just as much. He plays trumpet and alto sax during this brilliant big band concert in 1977. And of course, he made most of the arrangements.



Features Cat Anderson (Trumpet), Budd Johnson (Soprano & Tenor Sax), Mundell Lowe (Guitar), Joe Newman (Trumpet), Cecil Payne (Flute), Cecil Payne (Baritone Sax), Nat Pierce (Piano), Britt Woodman (Trombone), George Duvivier (Bass) & Harold Jones (Drums).



Also check for his teaming works with producer and other incredible bandleader Quincy Jones..."